Verkkokurssit

Kurssikuva2

Seuraava Herkän vatsan kokkikoulu -verkkokurssi starttaa 2.1.2018. Ohjelmassa on mukana suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä, tehokkaaksi testattu pömppövatsavalmennus! Tule 8 viikon intensiivikurssille oppimaan, miten laitat vatsavaivat kuriin tervehdyttävällä FODMAP-ruokavaliolla, hoidat suolistosi kuntoon ja pääset eroon vatsan pömpötyksestä! 

 

pauliina tervo verkkourssit youtube

Katso verkkokurssien esittelyvideo

Herkän vatsan kokkikoulu -verkkokurssi on tarkoitettu sinulle, joka haluat päästä eroon toiminnallisista vatsavaivoista, kuten ilmavaivoista, turvonneesta vatsasta, ummetuksesta, närästyksestä ja epämääräisistä vatsakivuista.

Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden riesana on herkkä vatsa. Oletko yksi heistä? Et ole välttämättä sairas, mutta tunnet, että suolistossasi ei ole kaikki hyvin.

Huonokuntoinen suolisto näkyy ja tuntuu olemuksessasi; vatsa pömpöttää, olet sokerikoukussa, erilaiset kiputilat vaivaavat, iho oireilee, mielialat vaihtelevat, väsyttää eikä unikaan tunnu virkistävän. Vatsavaivat stressaavat, ja stressi vain pahentaa oireita.

Moni kärsii vaivoista vuosikausia tietämättä, mistä niiden hoitaminen olisi järkevintä aloittaa. Moni on lukenut FODMAP-ruokavaliosta, mutta todennut, että yksin aloittaminen on aivan liian työlästä. Rohkaisu, suunnan näyttäminen ja käytännön ohjeet puuttuvat.

TULE VERKKOKURSSILLE: PEREHDYTÄÄN YHDESSÄ FODMAP-RUOKAVALION TOTEUTTAMISEEN 

marinoitu kaalisalaatti

Herkän vatsan ruokavalio on monipuolinen, värikäs ja maukas. Kurssiresepti teemasta kasvisruoat: marinoitu kaalisalaatti

"Parasta tässä kurssissa on ollut se, ettei tämän ruoka/elämäntaparempan kanssa ole tarvinnut olla yksin. Tämä on suunnattoman iso muutos yksin toteutettavaksi. Yksin olisin varmasti keskittynyt lähinnä ruoka-aineisiin. Nyt ohjasit ajattelemaan isompaa kuvaa. Ajattelutehtävät lisäsivät nimenomaan kykyä huomata asioita itse. Faktaosiot auttoivat juuri sillä hetkellä, kun miettii "no mitäs sitten syön, jos en näitä." Ja helpot ja selkeät ohjeet auttoivat kokeilemaan asioita vielä käytännössä. Sinun nopeat ja selkeästi kiinnostuneet vastaukset sekä facebook-ryhmän tuki ovat olleet korvaamattomia. Ei ole tarvinnut jäädä yksin pohtimaan. Suosittelen kurssia ehdottomasti. Tässä on korvaamaton starttipaketti varmasti monelle." - Linda

Minulla on valtavasti tietoa ja vankka käytännön kokemus vatsavaivojen hoitamisesta FODMAP-ruokavaliolla. Pelkkä teoreettinen tieto ei auta, jos et saa vietyä sitä käytäntöön. Tällä kurssilla perehdytään vatsavaivojen taustalla olevan matala-asteisen tulehduksen sammuttamiseen ja otetaan tervehdyttävä FODMAP-ruokavalio haltuun askel kerrallaan: 

1) aluksi eliminoidaan kolmeksi viikoksi ongelmia aiheuttavat ruoka-aineet, jotta suolisto rauhoittuu
2) sitten haastetaan vatsa testaamalla ruoka-aineryhmittäin, mitkä FODMAP-pitoiset ruoat vatsallesi sopivat
3) lisäksi opetellaan suolistoystävällistä ruoanlaittoa ja arkisia käytänteitä, joilla vatsa tervehtyy ja pysyy tasapainossa kurssin jälkeenkin.

Kurssin eliminaatiojakso voi olla tarvittaessa pidempikin, jos tuntuu, että vatsa ei ehdi rauhoittua kolmessa viikossa. Kurssin haastevaihe kestää neljä viikkoa. Tavoitteena on, että löydät kurssin aikana yksilöllisesti sinulle sopivat ruoka-aineet ja opit syömään FODMAP-pitoisia ruokia sen verran, että hyvä olo säilyy päivästä toiseen. Kurssilta saat paljon tietoa, monipuolista opetusmateriaalia, tehtäviä, uusia reseptejä, arkeen soveltuvia ideoita ja pömppövatsan pienentämiseen räätälöidyn liikuntaohjelman, joilla käynnistät pysyvän elämäntapamuutoksesi.

MITÄ KAIKKEA SAAT VERKKOKURSSILTA?

pesto kalakeitto

Tiesitkö, että yrteillä ja mausteilla on parantavia vaikutuksia suolistoomme? Kurssiresepti teemasta kasvispitoiset kalaruoat: pesto-kalakeitto

VERKKOKURSSILTA SAAT 8 VIIKON OHJELMAN, JOKA SISÄLTÄÄ:

• Orientaatio-osuuden: Herkän vatsan ravinto-oppaan ja ennakkotehtävät, jotka julkaistaan 26.12.2017
       • Pömppövatsavalmennuksen, johon kuuluu fysioterapeuttien kehittämiä tieto- ja treenivideoita
• Ajankohtaista tietoa vatsavaivoista ja niiden hoitamisesta tervehdyttävällä FODMAP-ruokavaliolla
• Luentomateriaalia ja arjessa testattuja vinkkejä suoliston hyvinvointiin
• Tehtäviä, joiden avulla sovellat oppimaasi, opit suunnittelemaan ruokailujasi ja tarkkailemaan vatsaoireitasi
• 60 FODMAP-ruokavalion eri vaiheisiin räätälöityä reseptiä, joiden avulla voit opetella vatsaystävällisten ruokien valmistusta
• Ruoanlaittoon ja gluteenittomaan leivontaan liittyviä opetusvideoita
• Vertaistukea ja henkilökohtaista ohjausta
• Keskustelufoorumin (suljettu Facebook-ryhmä), jossa voit jakaa kokemuksiasi ja fiilistellä hyvän olon lisääntymistä

orientaatioviikko

Ruutukaappaus kurssisivulta. Kurssin ennakkomateriaali ja -tehtävät julkaistaan 26.12.2017. Varsinainen kurssi alkaa 2.1.2018.

"Olen pitänyt kurssista hyvin paljon. Olen saanut paljon uusia ideoita ja näkökulmia. Olen alkanut nauttia ruuanlaitosta ja jopa leiponut ensimmäistä kertaa sitten kouluaikojen. Syön nykyään paljon maittavampaa ruokaa. Painoakin on lähtenyt, täysin yrittämättä laihduttaa, viitisen kiloa. Kaikkein parasta oli silti se tunne, joka tuli tajutessani kokonaisen päivän menneen ilman vatsan oireilua. En muista sellaista tapahtuneen ainakaan 15 vuoteen. Suosittelen kurssia kaikille. Arvosana 10!." - Timo

VOIT EDETÄ OMAAN TAHTIISI, MUTTA SAAT KUITENKIN RYHMÄN TUEN

pekaanipahkina mustikkajade3

Herkkävatsaisen ei tarvitse kieltäytyä herkuista, kunhan kiinnittää huomiota määrään ja laatuun. Kurssiresepti teemasta raakaherkut: pekaanipähkinä-mustikkajäde.

Kurssin aikana syvennymme FODMAP-ruokavalioon ja huonokuntoisen suoliston tervehdyttämiseen askel kerrallaan. Pelkkä FODMAPien rajoittaminen ei paranna huonokuntoista suolistoa, vaan suoliston epätasapainon korjaamiseen tarvitaan muita laadullisia toimenpiteitä. Tämä kurssiohjelma on ainutlaatuinen juuri siksi, että siinä lähdetään hoitamaan vatsavaivojen taustalla olevaa juurisyytä. Kun suolisto tervehtyy ja bakteeriepätasapaino korjaantuu, vatsa alkaa pikkuhiljaa sietää paremmin niitä ruoka-aineita, joita et aikaisemmin voinut syödä laisinkaan. Suoliston hyvinvointi näkyy ja tuntuu olemuksessasi:

Kurssista oli minulle selvästi hyötyä! Nyt vasta vatsaoireiden vähennyttyä olen tajunnut, miten hankalaa vatsan kanssa aiemmin oli. Turvotus on kadonnut, ja hierojakin mainitsi, että ihonalainen rasvakerros oli selvästi vähentynyt, vaikka olen aivan normaalivartaloinen aiemminkin ollut. Väsymys on vähentynyt ja jaksaminen/viitsiminen on lisääntynyt. Herään paljon virkeämpänä, ja mieliala on paljon iloisempi ja positiivisempi, eikä ailahtele ihan niin paljon kuin aiemmin. Parasta oli ajatusmaailman muuttuminen ja se, että opin kiinnittämään huomiota oikeisiin asioihin ruokavaliossa. Konkreettiset ohjeet ja omat kokemukset helpottivat asioiden omaksumista. - Heli

Kurssilla keskitymme aina viikon ajan yhteen kokkausteemaan. Saat jokaisen kurssiviikon alussa uudet verkkomateriaalit käyttöösi. Viikon aikana voit syventyä tieto-osuuteen, tehdä tehtäviä ja kokkailla omaan tahtiisi silloin, kun sinulle sopii. Kurssimateriaali on käytettävissäsi kurssisivulla 11.3.2018 saakka. Sinulla on oikeus tallentaa tai tulostaa materiaali omaan käyttöösi. Kurssimateriaalin jakaminen somessa tai muulla tavalla tai materiaalin kaupallinen hyödyntäminen on kielletty.

KURSSIN VIIKKOAIKATAULU JA KESKEISET TEEMAT OVAT:

• Orientaatio: Herkän vatsan ravinto-opas; Johdatus suolistoon ja sitä kannatteleviin fascioihin; Ennakkotehtävät 
• Eliminaatiovaihe I: Kasvisruoat; Kuidut; Rauhoita ärtyvä suoli; Pömppövatsavalmennus alkaa 
• Eliminaatiovaihe II: Gluteeniton leivonta; Sammuta hiljainen tulehdus; Eroon turvotuksesta FasciaMethodilla I
       • Eliminaatiovaihe III: Välipalat; Liike on lääke!

• Haastevaihe I: Kasvispitoiset kanaruoat; Yrtit ja idätys; Mieli ja stressinhallinta
• Haastevaihe II: Raakaherkut; Opas tietoiseen syömiseen; Eroon turvotuksesta FasciaMethodilla II
• Haastevaihe III: Kasvispitoiset kalaruoat; Nuku hyvin!
• Haastevaihe IV: Syvennä oppimaasi; Herkän vatsan ravintolisät; Ruokavaliomuutoksen muistilista

OPETTELE HOITAMAAN TURVONNUTTA VATSAASI FASCIAMETHODILLA

fasciatraining

Lempeä liikunta tukee suoliston hyvinvointia ja laittaa nesteet liikkeelle.

Ärtyvän suolen ongelmat näkyvät usein pömppövatsana. Suoliston ärsytys aiheuttaa turvotusta koko alavatsan alueelle. Suolistoa ja sisäelimiä kannattelee vatsaontelossa sidekudokset, jotka kiristyvät suolistoärsytyksen aiheuttaman kivun ja lihasjännityksen myötä. Dynaamiset liikesarjat hoitavat turvonnutta vatsaa. Ne rentouttavat vatsan alueen lihaksia, laukaisevat kireitä sidekudoksia ja parantavat suolen peristaltiikkaa eli supisteluliikettä. Lempeä liikkuvuusharjoittelu vähentää koko kehon kiristyksiä ja laskee stressitasoa. Ja mitä vähemmän stressiä, sitä paremmin herkkä vatsakin voi! Fysioterapeutti ja tietokirjailija Anne Purasen ja fysioterapeutti Viivi Kettukankaan kehittämä pömppövatsavalmennus perustuu FasciaMethodiin.

Verkkokurssin liikuntavalmennusosio sopii kaiken kuntoisille ja kaiken ikäisille. Voit tehdä harjoitukset kotonasi silloin, kun sinulle sopii. Välineeksi tarvitset ainoastaan jumppamaton ja Lacrosse- tai tennispallon.  

Mukavasti tuntui kehossa, mutta ei ollut liian raskas iltajumppana tehtäväksi. Itsellä kun tuppaa parhaiten olemaan aikaa liikunnalle vasta myöhemmin illalla. - Virve

Tämä on hyvä jumppa! Ainakin minulla monipuolistaa omaa liikuntapalettia, johon kuuluu saliharjoittelua ja aerobisia lajeja. - Tiina

TERVEHTYNYT SUOLISTO OHJAA TERVEYTTÄ TUKEVIIN RUOKAVALINTOIHIN

smoothie bowl

Välipaloilla on väliä: ne pitävät verensokerin tasaisena, sokerinhimon kurissa ja mielen virkeänä. Kurssiresepti teemasta välipalat: smoothie bowl

"Todella hyvä kurssi! Aiemmin oli vaikea hahmottaa mistä oireet tulivat, koska joskus joku tietty ruoka-aine aiheutti oireita, joskus taas ei. Tämän johdosta tulin karsineeksi pois paljon ruoka-aineita ja ruokavalioni meni niin yksipuoliseksi, että ruokahalukin katosi. Olin todella jumissa pitkän "kiellettyjen" ruokien listani kanssa. Ruokakaupassa meinasi itku tulla, kun ei tiennyt mitä olisi ruuaksi ostanut ja aina oli nälkä! Tällä kurssilla tuli paljon hyvää tietoa siitä, mitä kannattaa välttää ja mitä kokeilla. Oireet ovat kurssin aikana helpottaneet ja ruokahalukin palannut. Kurssin ansiosta olen löytänyt paljon uusia makuja ja saanut hyviä reseptejä. Voisin sanoa, että olen löytänyt syömisen ilon uudelleen!  Kurssin jälkeen uskon, että ruuanlaitosta tulee itselleni muodostumaan hankalan velvoitteen sijaan jonkinasteinen harrastus ja intohimo. Inspiraatio siihen tulee oireiden huomattavasta helpottumisesta. Kiitos kurssista!" - Mia

KURSSIN KÄYTYÄSI:

• sinulla on tietoa ja taitoa jatkaa tervehdyttävän FODMAP-ruokavalion noudattamista 
• osaat kontrolloida paremmin vatsaoireitasi ja ylläpitää suoliston tasapainoa 
• tiedät, millaiset ruokavalinnat ja muut elämäntavat tukevat vatsan hyvinvointia
• osaat valmistaa herkälle vatsalle sopivia välipaloja, jotka pitävät verensokerin tasaisena hilliten napostelua ja makeanhimoa
• saat rohkeutta maustaa ruokia uudella tavalla
• opit käyttämään ruoanlaitossa yrttejä ja ihania uusia mausteita
• osaat valita ruokavalioosi hyvin sulavia proteiininlähteitä
• lisäät ruokavalioosi aiempaa enemmän kasviksia, sillä ne tukevat päivittäistä kuidun saantia ja ylläpitävät suoliston hyvinvointia
• osaat leipoa hyvänmakuista gluteenitonta leipää ja muita herkälle vatsalle sopivia leivonnaisia
• haluat hemmotella itseäsi terveyttä tukevilla herkuilla, jotka eivät pilaa vatsan tasapainoa

MITÄ MIELTÄ KURSSIN SUORITTANEET OVAT VERKKOVALMENNUKSESTA:

"Iso kiitos! Kurssi todella paransi oloani ja elämänlaatua suuresti, sanat eivät riitä kertomaan. Parempi olo, parempi mieli ja vatsa joka ei ole jatkuvasti turvonnut, siis aivan mahtavaa! Farkkujen vyö menee 10 senttiä tiukemmalle. Paljon kurssin opeista tiesin jo ennestään, mutta niiden merkitystä omaan oloon en osannut kuvitellakaan. Avullasi olen ymmärtänyt sokerin huonon vaikutuksen ja päässyt irti sokerikoukusta. Opellasi energiaa riittää ja uusien mausteiden ja ihanien reseptien kokeilu on tuonut sekä herkullisia makuelämyksiä ja antanut paljon hyvää mieltä. Voin suositella kurssia kaikille, ei pelkästään ongelmavatsaisille vaan myös niille, jotka haluavat elää terveemmin. Kurssiarvosana ei voi olla muuta kuin 10+. Vielä kerran kiitos!" - Minna

"Kiitos tuhannesti! Kurssi oli todella kattava ja informatiivinen. Olen itsekin etsinyt jossain vaiheessa paljon tietoa FODMAP-ruokavaliosta ja hyvästä ravinnosta, mutta kurssilla opin ihan valtavasti uutta. Asiat oli hyvin paketoitu ja oli hienoa, kun helppoja arkeen sopivia reseptejä löytyi, että oli helppo lähteä kokeilemaan. Myös käytännölliset ja selvät vinkit, mitä ruokia ja ruoka-aineita kannattaa syödä ja miksi, tuli hyvin esille kurssilla. Tärkein asia, minkä kurssilla opin, oli, että suolistosta huolehtiminen on paljon muutakin, kuin vain FODMAP-ruoka-aineiden raameissa pysyminen. Arvosanaksi annan 10-." - Marjukka

LIITY TYYTYVÄISTEN KURSSILAISTEN JOUKKOON JA OTA SUUNTA KOHTI HYVÄÄ OLOA JA TERVETTÄ VATSAA. SE ON PARAS LAHJA, JONKA VOIT ITSELLESI ANTAA.

ILMOITTAUDU MUKAAN TAMMIKUUN VERKKOVALMENNUSRYHMÄÄN!
Kurssi alkaa 2.1.2018 ja ennakkomateriaalin ja -tehtävien pariin pääset heti joulun jälkeen 26.12.2017.

KURSSIN HINTA: 85 € (sis. Alv. 24 %)
Maksa kurssimaksu seuraavista linkeistä: verkkopankkimaksu tai luottokorttimaksu

Lämpimästi tervetuloa kurssille!

♥ pauliina

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Kokkikurssit Tervehdyttävä Detox »