HerkänVatsanKokkikoulu_final_musta_lapinakyva_500

Tavoitteena hyvä olo ja terve vatsa

Turvottaako? Närästääkö? Kärsitkö ilmavaivoista tai ummetuksesta? Onko vatsasi usein kipeä iltaisin etkä tiedä, mistä vaivat johtuvat?

Pauliina_lapinakyva

Naishormonit pahentavat ärtyvän suolen oireilua

Herkkävatsainen nainen saattaa kärsiä normaalia enemmän toiminnallisista vatsavaivoista kuukautisten aikana. Naishormoneilla ja kierron eri vaiheilla on vaikutusta ärtyvän suolen oireyhtymän (IBS) oireiden voimakkuuteen.

Kuvituskuva: Element5 Digital, Unsplash. Kaikki vatsavaivat eivät selity FODMAPien avulla. Myös naishormonit vaikuttavat suoliston oireiluun.

Moni herkkävatsainen nainen on saattanut huomata suolisto-oireiden vaihtelevan kuukautiskierron eri vaiheissa. Tämä on normaali ilmiö, josta tervevatsaiset harvemmin kärsivät.

Monella vatsantoiminta heikkenee kierron loppupuolella, ja osa kärsii ennen kuukautisten alkamista ummetuksesta. Elimistö kerää itseensä nestettä ja turvotus pahenee kierron loppupuolella.

Olo voi olla kuin olmilla, mikä lisää ärtymystä, itsesääliä, herkkuhimoa ja mielialan vaihteluita.

Kun kuukautiset alkavat, vatsa saattaa aktivoitua vähän liikaakin. Osalla uloste muuttuu ripuliksi, ja isommalla tarpeella joutuu ramppaamaan useamman kerran päivässä.

Kuukautisten aikana nainen saattaa tuntea olotilansa heikoksi, rupsuttelu lisääntyy ja kaikki muutkin ärtyvän suolen oireet tuntuvat normaalia voimakkaammilta.

Mistä tämä johtuu?

Suolisto-oireiden pahenemisen taustalla ovat naishormonit – estrogeeni ja progesteroni – minkä vuoksi ilmiö on tavallaan aivan luonnollinen vaikkakin osalle naisista erittäin harmillinen.

Normaalissa kuukautiskierrossa estrogeeni on tärkeä hormoni kierron puoliväliin eli ovulaatioon saakka. Sen jälkeen estrogeenin määrä elimistössä alkaa laskea.

Ovulaation jälkeen elimistö tuottaa runsaammin keltarauhashormonia eli progesteronia, joka kypsyttää kohdun limakalvoa mahdollista raskautta varten. Mikäli hedelmöitystä ei tapahdu, keltarauhanen hajoaa, progesteronin määrä romahtaa ja kuukautiset alkavat.

Kuvan lähde: terveyskirjasto.fi. Estrogeenin ja progesteronin tasot vaihtelevat kuukautiskierron aikana. Tämä(kin) vaikuttaa naisilla ärtyvän suolen oireyhtymän (IBS) oireiden voimakkuuteen.

Estrogeeni ja progesteroni vaikuttavat suoliston toimintaan

Elimistö on hyvin herkkä hormonitasojen vaihteluille, minkä vuoksi estrogeeni- ja progesteronitasojen voimakkaat muutokset lisäävät vatsakramppien, ilmavaivojen ja turvotuksen määrää ja vaikuttavat ulosteen koostumukseen ja ulostamistiheyteen.

Toisaalta syy saattaa olla myös anatominen.

Kohdun sijainti ruoansulatuselimistön ja paksusuolen läheisyydessä saattaa osaltaan aktivoida suolistoa, jolloin oireilu lisääntyy.

Kuvituskuva: Drew Jemmett, Unsplash. Kokeile ilmavaivojen hillitsemiseen juustokuminan tai fenkolin siemenistä haudutettua yrttiteetä tai piparminttuteetä. Ne rentouttavat suolen lihaksia ja helpottavat kaasun etenemistä suolistossa. Piparminttu saattaa pahentaa närästystä, joten sitä voi nauttia tarvittaessa myös kapseleina.

Mitä voit tehdä?

Usein ajatellaan, että hormonien aiheuttamiin vaivoihin ei ole mitään tehtävissä. Asia on kuitenkin aivan päinvastoin: voit tehdä omilla toimillasi aivan valtavasti ja vaikuttaa hyvinvointiisi pienin tekosin.

TÄSSÄ MUUTAMIA ARKIVINKKEJÄ:

  • Hoida suolistoasi. Huonokuntoinen suolisto vaikuttaa merkittävästi hormonitasapainoon ja vatsan oireiluun kuukautisten aikana. Terve suolisto tuottaa kymmeniä eri hormoneja, jotka muun muassa laskevat stressitasoa ja kohottavat mielialaa. Mielialan lasku on tyypillistä juuri kuukautiskierron loppupuolella, ja ankeassa olotilassa tekee kamalasti mieli epäterveellisiä lohturuokia, mitkä puolestaan heikentävät vatsantoimintaa, pahentavat ummetusta ja lisäävät turvotusta.

    Suoliston pöpökanta vaikuttaa lisäksi siihen, että ylimääräinen estrogeeni ei poistu elimistöstä ulosteen mukana, jolloin estrogeeni palautuu elimistöön vaikuttamaan. Näin syntyy estrogeenidominanssia, mikä pahentaa suoliston oireilua ja aiheuttaa voimakkaita PMS-oireita.
  • Pidä verensokeri tasaisena. Kaikki sokeriherkut ja höttöhiilarit sekä huonolaatuiset rasvat lisäävät verensokerin voimakasta vaihtelua, mikä pahentaa hormoniepätasapainoa. Panosta hiilihydraattien saannissa kasviksiin, juureksiin, hedelmiin, marjoihin ja luontaisesti gluteenittomiin täysjyväviljoihin (kaura, tattari, hirssi, kvinoa, riisi).
  • Älä jätä aterioita välistä. Hormoniepätasapaino pahenee, jos skippaat aterioita. Tarvitset vähintään kunnon aamupalan, lounaan ja iltaruoan. Osa saattaa tarvita lisäksi 1–2 pientä välipalaa pitääkseen olotilan energisenä ja annoskoot kohtuullisina. Liian nälkäisenä tulee syötyä usein liikaa, mikä myös nostaa verensokeria voimakkaasti.
  • Kokeile maitohappobakteereja. Probiootit vähentävät ilmavaivojen muodostumista ja tasapainottavat ja korjaavat suoliston bakteerikantaa.
  • Etsi keinot stressinhallintaan. Krooninen stressi saa herkän vatsan kapinoimaan mutta myös hormonitasapainon vinksalleen. Stressihormoni kortisolilla ja progesteronilla on sama esiaste, ja ne kilpailevat soluissa samoista kiinnittymispaikoista. Kortisoli nostaa verensokeria (insuliinia), mikä puolestaan stimuloi rasvakudoksessa olevaa entsyymiä tuottamaan lisää estrogeeniä. Näin hormoniepätasapaino pahenee stressin myötä.

Pellavansiemenrouheesta muodostuu mahasuolikanavan pintakerrosta hoitavaa limaa. Suurin osa pellavansiemenrouheesta on liukenematonta kuitua, joka sitoo suolistossa itseensä vettä, ja yhdessä lima-aineen kanssa lisää paksusuolen sisältöä edistäen vatsantoimintaa. Lisää pellavansiemenrouhetta pirtelöihin, puuroihin tai luonnonjogurtin päälle.

Haluatko oppia näistä aiheista lisää?

Jos kärsit ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS) tai stressivatsasta, ota FODMAP-ruokavalio haltuun ja hoida suolistosi kuntoon FODMAP-verkkokurssilla.

Jos haluat oppia lisää hormonien toiminnasta ja hormonien yhteisvaikutuksista ja kaipaat suoliston tasapainon lisäksi myös hormonitasapainoa, tule mukaan Hormonit hallintaan! -verkkokurssille

Tavoitteena hyvä olo ja terve vatsa!

♥ pauliina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

FACEBOOKISSA

Tilaa ilmainen uutiskirje ja pysy ajan tasalla!

Facebook
Twitter
YouTube
LinkedIn
Instagram