Hormonit hallintaan

kurssikuva

** KESÄN VALMENNUSRYHMÄ ON KÄYNNISSÄ ** SEURAAVA KURSSI ALKAA LOKAKUUSSA 2019 ** SIVU PÄIVITTYY MYÖHEMMIN **

5 viikon verkkokurssi tarjoaa käytännön työkalut hormonitasapainon löytämiseen ja ylläpitoon sekä stressivatsan rauhoittamiseen. Ota elimistön tärkeimmät hormonit hallintaan ja löydä uusi vaihde kehosi ja suolistosi hoitamiseen!


"Kiitos erittäin mielenkiintoisesta ja selkeästi kootusta kurssista! Sain paljon uutta tietoa, mikä oli kerrottu ja jäsennelty helppotajuisesti maallikonkin ymmärtää. Hain kurssilta "ohjenuoraa" ruokailuni ja suoliston hyvinvoinnista huolehtimiseen. Lisäksi olin jo ennestään erittäin kiinnostunut hormonien vaikutuksesta kehoomme. Kurssin aikana tekemäni muutokset ovat näkyneet jo nyt painon pudotuksena ja vielä aivan huomaamatta! Suosittelen ja olen jo suositellutkin kurssia ystävilleni. Kurssista innostuneena ilmoittauduin jo seuraavalle kurssillesi! Annan arvosanaksi 10." (Tuija, tammikuun valmennusryhmästä)


KURSSIN TAUSTA JA KIINNOSTUKSENI AIHEESEEN

Kiinnostuin hormoneista oikeastaan aivan sattumalta. Aloitin suoliston hoitamisen funktionaalisen ravitsemuksen opeilla syksyllä 2014 saadakseni ärtyvän suolen rauhoittumaan. Kun suolistoni tervehtyi, vatsavaivat loppuivat kokonaan. Samalla tapahtui jotain yllättävää: hormonitoimintani tasapainottui. PMS-oireet ja kuukautishäiriöt loppuivat, hormonaalinen migreeni katosi, unen laatu parani, verensokeri tasoittui ja sain stressin hallintaan. Kroonisesta stressikierteestä eroon pääseminen näkyi siinä, että nilkassa sitkeästi pysynyt kutiseva ihottuma – neurodermatiitti eli stressin aiheuttama ihoreaktio – hävisi lopullisesti.

Opiskellessani lisää ravitsemusta, ymmärsin, miten monin eri tavoin suoliston kunto kytkeytyy hormonitasapainoon. Jos ruokavalio ei ole kunnossa tai ruokarytmi on epäsäännöllinen, suolisto voi huonosti ja koko hormonitoiminta ajautuu kaaokseen. Tasapainon voi kuitenkin palauttaa suolistoa hellivän ruokavalion, ravintolisien ja elämäntapojen avulla. Tästä syntyi lähtöajatus Hormonit hallintaan! -verkkokurssille. 

Olen koonnut tämän käytännönläheisen verkkokurssin opiskelujeni ja omien kokemusteni pohjalta. Kurssi tarjoaa käytännön työkalut suoliston tervehdyttämiseen ja sitä kautta hormonitasapainon löytämiseen sekä stressivatsan rauhoittamiseen.

MIHIN KAIKKEEN HORMONIT VAIKUTTAVAT?

kurssisivu

Tällä kurssilla opit, mitä käytännön toimenpiteitä tarvitaan hormonitasapainon ja kadonneen vyötärön löytämiseen sekä stressivatsan rauhoittamiseen. Ruutukaappaus kurssisivulta.

Hormonit ovat kemiallisia yhdisteitä, jotka vaikuttavat pieninä pitoisuuksina aineenvaihduntaan, kasvuun, kehitykseen ja käyttäytymiseen – siis aivan kaikkeen! Hormonit ovat elämän lähde ja kehon toimintojen polttoaine. Seksihalut, hedelmällisyys, energiataso, PMS-oireet, rasvan varastoituminen kehoon, nukkuminen, mielialojen vaihtelut, hiustenlähtö, ihon kunto, lämmönsäätely ja kaikki muu hienosäätö kytkeytyvät hormoneihin.

Kun hormonitoiminta on tasapainossa, kehon eri hormonit toimivat täydellisessä harmoniassa keskenään, ja elämä on auvoista! Olet täynnä energiaa, nukut hyvin, iho hehkuu, hiukset kiiltävät, pysyt ihannepainossa ilman kummempia ponnisteluja, seksiä tekee mieli ja mieliala pysyy korkealla jopa kaamosaikaan. Jos yksikin hormoni joutuu epätasapainoon, muut hormonit häiriintyvät, ja keho alkaa oireilla.

MITEN HORMONIT AJAUTUVAT KAAOKSEEN?

plush design studio 701054 unsplash 2

Kuva: Plush Design Studio, Unsplash

Jokaisen keho on yksilöllinen, ja kehon kyky sietää erilaisia häiriötekijöitä vaihtelee. Siksi on vaikea nimetä mitään yhtä tekijää, joka ajaa hormonit kaaokseen. Hormonitasapaino lähtee kuitenkin ruokavaliosta ja terveistä elämäntavoista. Kaaoksen aiheuttajia voivat olla:

• huono ruokavalio
• vähärasvainen ruokavalio
• ravintoaineiden puutokset
• verensokerin heittely
• jatkuva stressi
• ruoansulatusongelmat ja ruoan huono sulaminen
• ummetus ja muut suolisto-ongelmat
• laihduttaminen
• liian kovatehoinen liikunta
• matala-asteinen tulehdus, joka piilee ärtyvän suolen ja monien muiden sairauksien taustalla

Länsimainen ruokavalio sisältää liikaa sokeria ja nopeita hiilihydraatteja, liikaa huonoja rasvoja ja liian vähän ravintopitoista oikeaa ruokaa. Tämä saa verensokerin heittelemään, jolloin kehossa on koko ajan liikaa insuliinia. Lisäksi moni elää jatkuvassa stressikuplassa, mikä tarkoittaa sitä, että stressihormoni kortisoli huitelee jatkuvasti pilvissä. Kohollaan oleva insuliini ja kortisoli häiritsevät kilpirauhashormonituotantoa, minkä jälkeen alkaakin tapahtua. Nämä kaikki vaikuttavat epäsuotuisasti myös sukupuolihormoneihin. Hormonien yhteisvaikutusten takia koko paletti on yhtäkkiä aivan sekaisin, ja ihminen voi todella huonosti!

MITÄ OIREITA ILMENEE, KUN HORMONITOIMINTA ON KAAOKSESSA?

ive erhard 143833 unsplash

Kuva: Ive Erhard, Unsplash

Kaikki arkiset valinnat, joita teet ravinnon ja elämäntapojen suhteen vaikuttavat hormonituotantoon ja siihen, mitä hormonit saavat aikaan kehossasi. Hormonitasapainon näkee ja tuntee olotilassa – ihan kuten epätasapainonkin. Kun hormonitoiminta on epätasapainossa, keho voi oireilla monin eri tavoin:

• suolisto kapinoi
• kärsit PMS-oireista: paino nousee, vatsa turpoaa, rinnat aristavat, hermot kiristyvät, päätä särkee, koet itsesi arvottomaksi, itkettää...
• kuukautiskierto on häiriintynyt
• on vaikea tulla raskaaksi
• premenopaussi aikaistuu
• vaihdevuosioireet vievät elämänilon
• seksiä ei tee mieli
• rasva kertyy vyötärölle
• paino ei tipu, vaikka söisit miten vähän
• sinulla on selittämätön makeanhimo, joka pahenee PMS-oireiden aikaan
• kärsit uniongelmista
• tiedät, miltä aivosumu tuntuu
• sinulla on ihottumia, allergioita ja yliherkkyyksiä, jotka vain pahenevat koko ajan
• iho on huonossa kunnossa
• hiukset lähtevät
• olet jatkuvasti väsynyt ja energiataso on aivan nollassa

Kehossa näkyvät oireet ovat usein vain jäävuoren huippu, jonka taustalla on paljon erilaisia rasittavia tekijöitä. Voit vaikuttaa omilla toimillasi valtavasti terveyteesi. Muistathan kuitenkin kääntyä lääkärin puoleen ja käydä tarkemmissa tutkimuksissa, jos epäilet jotain vakavampaa.

"Tämä kurssi on ollut ehdottomasti paras nettikurssi IKINÄ!! Iso Kiitos! Kurssin myötä on avautunut aivan uudenlainen tapa ajatella asioita, uutta tietoa on tullut aivan valtavasti. Osallistuin viime keväänä detox-kurssille ja muutoksia suoliston kunnostamiseksi olen jo vuosia toki tehnytkin, mutta nämä hormoniasiat ovat avanneet silmiä ymmärtämään yhä enemmän kokonaisuutta. Vatsa on myös paremmassa kunnossa kuin koskaan! Korkean verensokerin ja stressin vaikutusten ymmärtäminen terveyden kannalta ovat olleet myös hyvin merkittäviä asioita. Kurssi ansaitsee ehdottomasti kouluarvosanan 10!" (Anne, tammikuun valmennusryhmästä)

KURSSIN OHJELMA

cayla1 150730 unsplash

Kuva: Cayla1, Unsplash

Hormonit hallintaan! -verkkokurssilla perehdymme kehon tärkeimpien hormonien toimintaan ja hormonien yhteisvaikutuksiin. Olen koonnut valtavasta tietomäärästä kaiken olennaisen ja muokannut sen helposti opiskeltavaan muotoon. Kurssin pääpaino on käytännön toimenpiteissä, joiden avulla opit tasapainottamaan ja tukemaan hormonitoimintaasi ja rauhoittamaan stressivatsasi.

Kurssi alkaa 27.5.2019 ja kurssimateriaalia julkaistaan kerran viikossa seuraavan aikataulun mukaisesti:

• VIIKKO 1 (materiaali julkaistaan 24.5.2019): Ensimmäisen kurssiviikon aikana orientoidutaan aiheeseen ja aloitetaan käytännön toimenpiteiden tekeminen ruokavaliota muokkaamalla. Saat tietoa siitä, miten hormonit muodostuvat ja miten suolisto on yhteydessä hormonitoimintaan. Opettelemme hyvän syömisen periaatteet ja tarkistamme ateriarytmin. Lisäksi opit, mikä merkitys kuiduilla, hyvillä rasvoilla, hiilihydraateilla ja hyvin sulavilla proteiineilla on hormonitoimintaan. Reseptipaketti helpottaa alkuun pääsyä ja muutoksen käynnistämistä.

• VIIKKO 2 (materiaali julkaistaan 31.5.2019): Tällä viikolla perehdymme insuliiniin, joka on tärkein hormonimme. Se nimittäin vaikuttaa merkittävällä tavalla muiden hormonien toimintaan. Opit tasoittamaan verensokerisi ja tiedät, millä arjen pienillä tukitoimilla verensokeri pysyy aisoissa.

• VIIKKO 3 (materiaali julkaistaan 7.6.2019): Tämän viikon aikana perehdymme stressihormoni kortisoliin. Opit tunnistamaan stressin merkkejä ja rauhoittamaan stressivatsan. Opit myös, millaisia toimenpiteitä tarvitaan ruokavaliossa, ja millä ravintolisillä ja muilla työkaluilla voit tukea stressaantunutta kehoa ja auttaa sitä jaksamaan.

• VIIKKO 4 (materiaali julkaistaan 14.6.2019): Tämän viikon teemana on sukupuolihormonit. Opit, miten hormonitoiminta muuttuu erilaisten hormonaalisten vaiheiden myötä ja ymmärrät, miten ruokavalio ja elämäntavat vaikuttavat PMS-oireiden syntyyn sekä vaihdevuosioireiluun. Niihin voi siis todella vaikuttaa! Ruokavalio-ohjeet ja muut arkivinkit tukevat hormonitasapainon löytämistä, jotta voisit elää täyttä elämää kaikissa hormonaalisissa vaiheissa. Ravintoon ja terveellisiin elämäntapoihin panostaminen on ensiarvoisen tärkeää riippumatta siitä, tarvitsetko vaihdevuosioireiden hoitamiseen hormonikorvaushoitoa vai et.

• VIIKKO 5 (materiaali julkaistaan 21.6.2019): Viikon teemana on kilpirauhashormonit. Opit miten kilpirauhashormonit muodostuvat ja miten herkän kilpirauhasen toiminta voi järkkyä esimerkiksi muiden hormonien takia. Opit huolehtimaan kilpirauhasen hyvinvoinnista ruokavalion ja elämäntapojen avulla. 

• KURSSISIVU SULKEUTUU 31.7.2019.  Muista tulostaa tai tallentaa kirjallinen kurssimateriaali tähän mennessä. Kurssimateriaalia ei toimiteta jälkikäteen sähköpostitse. Aineisto on tarkoitettu omaan käyttöösi tukemaan luonnonmukaisella tavalla terveyttäsi ja hyvinvointiasi. Kurssimateriaalin jakaminen somessa tai muulla tavalla tai materiaalin kaupallinen hyödyntäminen on kielletty.

Materiaalipaketti sisältää:

• Runsaasti opetusvideoita, joita voit katsella sinulle sopivana ajankohtana
• Kirjallista materiaalia, jonka voit tallentaa tai tulostaa omaan käyttöösi
• 50 herkälle vatsalle sopivaa reseptiä*, joiden avulla voit muokata ruokavaliosi hormonitasapainoa tukevaksi. 
• Tehtäviä, joiden avulla sisäistät oppimaasi ja viet tietoa käytäntöön
• Vertaistuki (suljettu Facebook-ryhmä), jossa voit jakaa kokemuksiasi ja fiilistellä hyvän olon lisääntymistä

Kaikki materiaali julkaistaan verkossa. Kun ilmoittaudut kurssille ja maksat kurssimaksun, saat sähköpostiisi tunnukset, joilla pääset kirjautumaan kurssialustalle. 

*HUOM! Tällä kurssilla ei opeteta FODMAP-ruokavaliota, mutta reseptit sopivat myös FODMAPaajalle. Kaikki reseptit ovat luontaisesti gluteenittomia ja sopivat maidottomaan ruokavalioon. Jos sinulla on ärtyvän suolen oireyhtymä tai kärsit toiminnallisista vatsavaivoista, suosittelen tutustumaan myös FODMAP-verkkokurssiin, jonka avulla opit hallitsemaan oireitasi. Voit kuitenkin ilmoittautua Hormonit hallintaan! -kurssille, vaikka et olisi suorittanut FODMAP-verkkokurssia. 

KENELLE KURSSI SOPII?

"Lähdin hakemaan kurssilta apua vaikeisiin PMS-oireisiin sekä ärtyvään vatsaan. Olen yrittänyt FODMAP-ruokavalion aloittamista aiemminkin, aina kuitenkin olen palannut takaisin huonoon ja yksipuoliseen ruokavalioon. Tämän kurssin ostin hetken mielijohteesta. Ja kyllä kannatti! PMS-oireet helpottivat heti ensimmäiseltä kierrolta! Vatsa voi paljon paremmin. Vaikka ylipainoa ei minulla ole ollut, niin vyötärörasvan huomaan vähentyneen. Muutokset ovat tapahtuneet jo lyhyessä ajassa. Suosittelen kurssia kyllä muillekin! Annan arvosanaksi 10. Mietin aluksi raskinko ostaa näin kallista kurssia, mutta kyllä kannatti, rahalle tuli vastinetta." (Annika, tammikuun verkkokurssilainen)

arthur poulin 96074 unsplash

Kuva: Arthur Poulin, Unsplash

Hormonit hallintaan! -verkkokurssi sopii aikuisille, jotka ovat kiinnostuneita omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Kurssi on tarkoitettu tukemaan suoliston hyvinvointia, edistämään hormonitasapainoa ja kohentamaan elämänlaatua. Voit hyötyä verkkokurssista, jos:

• sinulla on suolistovaivoja, allergioita ja ruokayliherkkyyksiä
• haluat aloittaa suoliston hoitamisen
• hormonitoimintasi on epätasapainossa
• haluat lisää tietoa hormonien toiminnasta ja niiden yhteisvaikutuksista
• haluat tukea kehon ja mielen tasapainoa
• kärsit PMS-oireista
• sinulla on esivaihdevuodet tai vaihdevuosiin liittyviä oireita
• energiatasosi on alhainen: olet väsynyt, stressaantunut ja kuormittunut
• nukut huonosti ja kärsit valveilla ollessasi aivosumun tunteesta
• kärsit vyötärölihavuudesta
• aineenvaihdunta on hidastunut ja paino nousee tasaisesti
• olet sokerikoukussa ja syöt päivittäin nopeita hiilihydraatteja

Muistathan, että sairauksien hoitamisessa tulee ensisijaisesti kääntyä terveydenhuollon ammattilaisen puoleen ja keskustella itsehoitovaihtoehdoista. Tämän kurssin ohjeilla ei voi korvata lääkärin antamia hoito-ohjeita.

KURSSIN KESTO: 5 viikkoa

SEURAAVAN KURSSIN AIKATAULU: Kurssi alkaa 27.5.2019 ja loppuu 30.6.2019. Voit suorittaa kurssin myös omaan tahtiisi. Kurssimateriaali on käytettävissäsi 31.7.2019 saakka.

HINTA: 69 euroa (sis. Alv. 24 %)

Ilmoittaudu mukaan ja maksa kurssimaksu verkkopankissa tai luottokortilla (linkki ei ole aktiivinen, sillä ilmoittautuminen on päättynyt)

Kurssilla nähdään!
♥ pauliina

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Yhteistyökumppanit