HerkänVatsanKokkikoulu_final_musta_lapinakyva_500

Tavoitteena hyvä olo ja terve vatsa

Turvottaako? Närästääkö? Kärsitkö ilmavaivoista tai ummetuksesta? Onko vatsasi usein kipeä iltaisin etkä tiedä, mistä vaivat johtuvat?

Pauliina_lapinakyva

Rautastatus kuntoon!

Runsaasti liikuntaa ja urheilua harrastavat naiset kuuluvat raudanpuutteen riskiryhmään

** Toiveuusinta: uusi kurssi alkaa 5.11.2021 **

Ilmoittautuminen on käynnissä! Rautastatus kuntoon! -verkkokurssi tarjoaa runsaasti tietoa ja käytännön työkalut, joiden avulla löydät rautaisen olon. Kurssilla opit hoitamaan suolistoasi, mikä vaikuttaa merkittävästi raudan imeytymistehokkuuteen ja siihen, millaisia vatsaoireita rautalisän käyttö aiheuttaa. Lisäksi opit, millä toimenpiteillä raudan aineenvaihdunta korjaantuu, jolloin rauta alkaa toimia elimistössä oikein ja rautaa on sopivasti elimistön tärkeiden toimintojen tarpeisiin.

Lähde mukaan ja laita rautastatus pysyvästi kuntoon! 6 viikkoa – vain 75 €.  

fodmap ilmoittaudu nappi

 

Raudanpuute on hyvin yleistä naisten keskuudessa. Jopa kolmasosa naisista kärsii jonkinasteisesta raudanpuutteesta jossain elämänsä vaiheessa.

Piilevästä raudanpuutteesta on kyse silloin, kun hemoglobiini on vielä hyvällä tasolla, mutta varastoraudan eli ferritiinin määrä on pienentynyt merkittävästi. Varsinaisesta raudanpuuteanemiasta puhutaan silloin, kun raudan määrä elimistössä on jo niin vähäinen, että se ei enää riitä hemoglobiinituotantoon. Tällöin sekä ferritiini että hemoglobiini ovat romahtaneet.

RAUTA ON ELINTÄRKEÄ HIVENAINE

Rauta on elimistön toiminnalle välttämätön hivenaine, jolla on monia tehtäviä. Suurin osa elimistön raudasta on sitoutunut hemoglobiiniin, joka osallistuu hapen kuljetukseen. Happea tarvitaan soluhengitykseen, erilaisiin hapetusreaktioihin ja aerobiseen energiantuotantoon. Rautaa tarvitaan lisäksi:

  • Hemoglobiinin tuotantoon
  • Maksan myrkynpoistojärjestelmän toimintaan
  • Steroidiperäisten hormonien tuotantoon
  • D-vitamiinivarastojen aktivointiin
  • Immuunijärjestelmän toimintaan
  • Kilpirauhashormonien tuotantoon
  • Kollageenin muodostumiseen

Rauta toimii monissa biokemiallisissa toiminnoissa entsyyminä. Jos elimistössä ei ole riittävästi rautaa tai raudan aineenvaihdunta on häiriintynyt, elimistö voi oireilla monin eri tavoin.

RAUDANPUUTTEEN OIREET

Yleisin raudanpuutteen oire on väsymys ja uupumus. Liikkuessa hengästyttää, jalat menevät maitohapoille ja rasituksen tunne heikentää suorituskykyä. Pitkään jatkuessaan raudanpuute alkaa näkyä koko kehon hyvinvoinnissa. Oireiden kirjo voi olla valtava ja joskus niitä voi olla vaikea yhdistää raudanpuutteeseen.

Raudanpuutteen oireita voivat olla myös:

  • kilpirauhasen toimintahäiriöt
  • palelu
  • hitaus ja aikaansaamattomuus
  • hiustenlähtö
  • aineenvaihdunnan hidastuminen
  • painonnousu
  • kuukautiskierron häiriöt
  • aivosumun tunne
  • hiusten ja ihon kuivuminen
  • limakalvon ja suupielien haavaumat
  • kielen arkuus ja halkeilu
  • sairasteluherkkyys
  • levottomat jalat

Rauta on siis erittäin tärkeää koko kehon hyvinvoinnille ja terveydelle!

fodmap ilmoittaudu nappi

Raudanpuute todetaan labrakokein. Rautalääkettä ei saa syödä varmuuden vuoksi, sillä liiallinen rauta on elimistölle vaarallista. Kuva: Bill Oxford, Unsplash.

MITEN MINÄ KIINNOSTUIN RAUDASTA?

Käsittelimme urheiluravitsemuksen opinnoissa raudanpuuteanemiaa ja raudan merkitystä urheilijalle. Luentomateriaalin äärellä havahduin siihen, että omassa ruokavaliossani on itse asiassa hyvin vähän raudanlähteitä. Muitakin raudanpuutteelle altistavia tekijöitä löytyi, kuten:

  • runsas liikunta
  • hedelmällinen ikä (säännölliset kuukautiset)
  • lähes 20 vuotta kestänyt kasvissyönti
  • nykyisellään hyvin kasvispainotteinen sekaruokavalio
  • kaksi raskautta ja sektiota.

Raudanpuutteen taustalla voi toki olla monia muitakin syitä, jotka pitää aina selvittää lääkärin kanssa.

No, minä ajattelin käydä ihan varmuuden vuoksi tarkistamassa omat rauta-arvoni, joista paljastui piilevä raudanpuute ferritiinin ollessa 5,3 µg/l ja hemoglobiinin ollessa normaali. Siitä alkoikin sitten rautakuuri, jonka yhteydessä opiskelin funktionaalisen lääketieteen puolelta kaiken mahdollisen raudan toiminnasta, imeytymisestä, biokemiasta, raudan aineenvaihdunnasta ja raudan normaalia toimintaa häiritsevistä mekanismeista.

Oivalsin, että vaikka rauta onkin aivan välttämätön hivenaine, se on elimistölle vaarallinen hapetin, mikäli se pääsee toimimaan kehossa hallitsemattomasti. Siksi on tärkeää huolehtia siitä, että rautaa on sopivasti juuri siellä, missä sitä tarvitaan.

RIITTÄÄKÖ PELKKÄ RAUTALÄÄKE?

Lääkärit suosittelevat yleensä raudanpuutteen korjaamiseen rautakuuria. Sitä tarvitaankin, mutta se ei kuitenkaan yksistään riitä rautastatuksen korjaamiseen.

Suuret rautalisäannokset pahentavat vatsavaivoja, sillä rauta ruokkii suolistossa majailevia ei-toivottuja mikrobeja. Rautalisän käyttö ei myöskään korjaa raudan aineenvaihduntaan liittyviä ongelmia eikä takaa sitä, että rauta imeytyy elimistön käyttöön.

Siksi rautastatusta pitäisi lähteä korjaamaan kokonaisvaltaisesti. Näin rauta saadaan toimimaan elimistössä oikein, jolloin olotilasta tulee rautainen eikä rautalisää tarvitse popsia loputtomasti.

fodmap ilmoittaudu nappi

Kun raudanpuute korjaantuu, jaksat taas liikkua, suorituskyky paranee ja keho palautuu nopeammin.

KOKEILE KOKONAISVALTAISTA HOITO-OHJELMAA

Rautastatus kuntoon! -verkkokurssilla opetan sinulle, mitkä kaikki tekijät ruokavaliossa ja elämäntavoissa vaikuttavat raudan toimintaan, imeytymistehokkuuteen ja aineenvaihduntaan. Kurssilla keskitymme seuraaviin teemoihin:

  • Hapetusstressi. Ympäristöstä, ruuasta, elämäntavoista, nautintoaineista ja lääkkeistä tulevat vapaat radikaalit vaurioittavat solujen tärkeitä rakenteita ja perimäainesta ja aiheuttavat erilaisia häiriötiloja. Myös elimistön omissa biokemiallisissa prosesseissa syntyy jatkuvasti hapettavia tekijöitä eli oksidantteja. Myös rauta on hapetin. Elimistöön syntyy helposti hapetusstressiä eli epätasapainotilaa oksidanttien ja niitä neutraloivien antioksidanttien välille. Rautastatuksen korjaamisessa on erityisen tärkeää kohdistaa toimenpiteitä hapetusstressin hillitsemiseen. Sillä on nimittäin vaikutusta raudan aineenvaihduntaan ja siihen, miten hapettuneessa muodossa rauta on elimistössä.
  • Suoliston hoitaminen. Rautalisän käyttö vaikuttaa aina herkkään suolistoon, sillä rauta ruokkii kaikkea elämää maapallolla – myös haitallisia suolistomikrobeja. Mitä huonommassa kunnossa suolistosi on, sitä voimakkaammin se reagoi rautavalmisteisiin. Suoliston kunto vaikuttaa myös siihen, miten nopeasti rautastatus alkaa korjaantua.
  • Matala-asteisen tulehduksen sammuttaminen. Rautastatusta on vaikea saada korjaantumaan pysyvästi, mikäli elimistössä piilee matala-asteinen tulehdus. Krooninen hiljainen tulehdus kytee kaikkien vakavien sairauksien ja toiminnallisten vatsavaivojen taustalla. Se myös nostaa ferritiiniä riippumatta siitä, onko elimistössä rautaa käytettävissä vai ei. Jotta rautastatus korjaantuu pysyvästi, tulehdus pitää saada kuriin.
  • Tasainen verensokeri. Verensokerin tasaisuus on ehdottoman tärkeää rautastatuksen korjaamisessa. Korkea verensokeri lisää vapaiden radikaalien tuotantoa räjähdysmäisesti, minkä vuoksi hapetusstressi lisääntyy. Mitä korkeammalle verensokeri nousee aterian jälkeen sitä voimakkaamman tulehdusvasteen se saa elimistössä aikaan.
  • Maksan jaksaminen. Maksalla on keskeinen rooli raudan aineenvaihdunnassa ja rautastatuksen korjaantumisessa. Maksa toimii raudan pääasiallisena varastointipaikkana ja säätelee valmistamiensa proteiinien – ferritiinin ja hepsidiinin – avulla raudan imeytymistä elimistöön. Maksan toiminnan tukeminen ruokavaliolla ja elämäntavoilla on tärkeää raudan aineenvaihdunnan kannalta, sillä raudan aineenvaihdunta häiriintyy muun muassa maksan rasvoittumisen ja keskivartaloon kertyvän rasvakudoksen takia. Tällöin elimistö ei pysty välttämättä hyödyntämään kehossa olevaa rautaa biokemiallisiin prosesseihinsa.

Terveellisellä ruokavaliolla on iso merkitys rautastatuksen korjaantumisessa ja hapetusstressin ja tulehduksen hillitsemisessä.

KURSSI ETENEE SEURAAVASTI:

  • Viikko 1. Hapetusstressi (Materiaali julkaistaan 5.11.2021)
    Perehdymme keskeisiin käsitteisiin, raudan tehtäviin ja raudanpuutteen juurisyihin. Opit, miten rauta toimii elimistössä, miten rautalisän käyttö kytkeytyy hapetusstressiin, mikä merkitys on antioksidanteilla ja mistä niitä saadaan. Saat käyttöösi 50 kurssireseptiä, jotka tukevat suolistoa hellivän ruokavalion rakentamista. Kaikki reseptit sopivat gluteenittomaan ja maidottomaan ruokavalioon sekä FODMAP-ruokavaliota noudattaville.
  • Viikko 2. Suolistoystävällinen ruokavalio (Materiaali julkaistaan 12.11.2021)
    Saat tietoa suoliston hyvinvointia tukevista energiaravintoaineista ja opit rakentamaan suolistoystävällisiä rauta-aterioita hyödyntäen eläin- ja/tai kasvikunnan raudanlähteitä.
  • Viikko 3. Suolisto ja rauta (Materiaali julkaistaan 19.11.2021)
    Opit, miten rauta päätyy elimistön käyttöön, miten se kehossa kulkee ja miksi rautalisän käyttö pahentaa vatsavaivoja. Mitkä seikat estävät ja edistävät raudan imeytymistä, ja miten hoidat suolistoasi rautakuurin aikana, jotta vältät turhat vatsavaivat.
  • Viikko 4. Matala-asteinen tulehdus (Materiaali julkaistaan 26.11.2021)
    Saat käytännön työkaluja tulehduksen hillitsemiseen. Opit, mikä on krooninen hiljainen tulehdus ja miten se liittyy ferritiiniin. Ymmärrät varastoraudan merkityksen ja sen, että korkeakaan ferritiini ei takaa sitä, että elimistössä olisi riittävästi rautaa käytettävissä elintärkeisiin toimintoihin.
  • Viikko 5. Tasoita verensokerisi (Materiaali julkaistaan 3.12.2021)
    Opit, miksi tasainen verensokeri on niin tärkeää rautastatuksen korjaamisessa. Opit rakentamaan ruokavaliosi verensokeriystävälliseksi, mikä kohentaa jaksamista ja terveydentilaasi monin tavoin.
  • Viikko 6. Terve maksa (Materiaali julkaistaan 10.12.2021)
    Viimeisellä viikolla perehdymme maksan ja raudan väliseen yhteyteen ja siihen, miten maksa kytkeytyy raudan aineenvaihduntaan ja imeytymisen säätelyyn. Saat käytännön työkaluja maksan toiminnan tukemiseen. Lisäksi käymme läpi rautastatuksen selvittämiseen ja seurantaan tarvittavia laboratoriokokeita.
  • Verkkosivusto sulkeutuu 23.1.2022. Tulosta tai tallenna kirjallinen materiaali ennen kurssisivun sulkeutumista, jotta voit hyödyntää sitä myöhemminkin. Kun kurssisivu on sulkeutunut, et pääse enää materiaalin pariin. Materiaalia ei toimiteta jälkikäteen sähköpostitse. Aineisto on tarkoitettu vain omaan käyttöösi ja sen kaupallinen hyödyntäminen ja/tai jakaminen kokonaan tai osittain netissä tai muulla tavalla on kielletty.

Lähde Rautastatus kuntoon! -verkkokurssille ja löydä rautainen olo!

fodmap ilmoittaudu nappi

Kuva: Alexander Mils, Unsplash

MITÄ SAAT Rautastatus kuntoon! -verkkokurssilta?

6 viikon kurssilta saat käytännön työkalut rautastatuksen korjaamiseen, suoliston hoitamiseen ja kehon kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Kurssi sisältää:

  • 50 suolistoa hellivää reseptiä, jotka sopivat myös FODMAP-ruokavalioon
  • Runsaasti tietoa, kirjallista materiaalia ja opetusvideoita
  • Hyvät arkivinkit
  • Vuorovaikutteisen kurssialustan, jossa on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja saada niihin vastauksia
  • Ohjausta ja lämminhenkisen vertaistuen (suljettu Facebook-ryhmä)

KURSSIN HINTA: 75 € (sis. Alv. 24 %)

KURSSI ALKAA: 5.11.2021. Ryhmään voi tulla mukaan 14.11.2021 saakka.

fodmap ilmoittaudu nappi

Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostiisi tunnukset, joilla pääset kirjautumaan verkkokurssille.
Jos joku asia jäi mietityttämään, laita minulle viestiä: pauliina[at]fodmap-keittioni.fi

Nähdään kurssilla!

♥ pauliina

 

FACEBOOKISSA

Tilaa ilmainen uutiskirje ja pysy ajan tasalla!

Facebook
Twitter
YouTube
LinkedIn
Instagram