HerkänVatsanKokkikoulu_final_musta_lapinakyva_500

Tavoitteena hyvä olo ja terve vatsa

Turvottaako? Närästääkö? Kärsitkö ilmavaivoista tai ummetuksesta? Onko vatsasi usein kipeä iltaisin etkä tiedä, mistä vaivat johtuvat?

Pauliina_lapinakyva

Hoida maksaasi – suolistosi kiittää

Nykypäivän elämänmenossa maksa on varmastikin elimistön ylityöllistetyin elin. Maksa ja suolisto ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään, joten huonosti voiva rasvoittunut maksa saa herkän vatsan voimaan entistä huonommin.

Kuvituskuva: Annemarie Gruden, Unsplash. Marjojen säännöllinen käyttö parantaa maksa-arvoja ja maksan aineenvaihduntaa. 

Noin 40 prosentilla suomalaisista on geeni, joka altistaa rasvamaksalle. Rasvamaksa ei ole vain alkoholistien ongelma, vaan jopa neljäsosa väestöstä kärsii ei-alkoholiperäisestä maksan rasvoittumisesta.

Monesti ajatellaan, että rasvamaksa on vain ylipainoisten ongelma, ja toki pyöristynyt keskivartalo on usein jonkinlainen hälytysmerkki maksan ongelmista. Valitettavasti rasvamaksaa löytyy kuitenkin myös aivan ihannepainoisilta ja hoikilta ihmisiltä.

Maksan ongelmat eivät siis aina näy ulospäin.

Kuvituskuva: Rawpixel, Unsplash. Maksa rakastaa vihreää väriä. Vihermehut, viherjauheet, vihreä tee ja monet yrtit tukevat tehokkaasti maksan myrkynpoistojärjestelmän toimintaa.

Maksalla on elintärkeitä tehtäviä

Maksa on ihan mielettömän tärkeä elin, jolla on päävastuu kehoon tulevien myrkkyjen, ilmansaasteiden, lääkeaineiden, alkoholin, ruoan mukana tulevien lisä- ja säilöntäaineiden, bakteerien ja virusten eliminoimisesta ja poistamisesta elimistöstä.

Maksa huolehtii verensokerin tasapainosta ja rasva-aineenvaihdunnasta. Se valmistaa proteiineja, kolesterolia ja vitamiineja ja tuottaa ja aktivoi ruoansulatusnesteitä.

Maksa tasapainottaa hormonien toimintaa, varastoi vitamiineja ja ylläpitää elimistön rautavarastoja. Rautastatusta kunnostettaessa onkin aina kiinnitettävä huomiota myös maksan toiminnan tukemiseen.

Jos maksa rasvoittuu, sen rasvapitoisuus voi nousta niin paljon, että alkujaan noin puolentoista kilon painoinen rauhanen voi paisua jopa viiden kilon möhkäleeksi.

Tällöin maksan toimintakyky heikkenee, mikä aiheuttaa monia terveysongelmia.

Kuvituskuva: Indigo de la Maza, Unsplash. Maksan myrkynpoistojärjestelmän toimintaan tarvitaan erilaisia antioksidantteja, joita saat kasviksista, juureksista, marjoista, hedelmistä, pähkinöistä ja siemenistä sekä kylmäpuristetuista öljyistä.

Maksan jaksaminen heijastuu koko kehon hyvinvointiin

Maksassa ei ole kiputuntoa, joten sen vointia ei siitäkään syystä juuri ajatella. Maksan huono kunto tuntuu kuitenkin kehossa monin eri tavoin:

  • Olet jatkuvasti väsynyt ja uupunut. Väsymyksen taustalla voi olla monia syitä, mutta yksi syy voi olla siinä, että rasvoittunut maksa häiritsee sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa, jolloin solut eivät saa riittävästi polttoainetta. Solujen energiapula saa ihmisen himoitsemaan nopeita höttöhiilareita, mikä vain pahentaa väsymystä verensokerin heittelyn kautta. Tästä kehkeytyy helposti oikea noidankehä. Kun solut saavat riittävästi oikeaa ravintoa, makeanhimo hellittää, jolloin sinun ei tarvitse taistella jatkuvasti ruokahimoja vastaan.
  • Iho kutisee ja on huonokuntoinen: kuivuus, ihottumat, akne ja epäpuhtaudet vaivaavat. Maksan ongelmat voivat heijastua haitallisesti myös hiustenkasvuun, kuukautiskiertoon ja hormonien ja hermoston toimintaan.
  • Kärsit vatsavaivoista ja ruoansulatusongelmista. Jos sinulla on ärtyvän suolen oireyhtymä, johon kuuluu turvotusta, ummetusta, ripulia, vatsakipuja ja ilmavaivoja, hyödyt aivan valtavasti siitä, että alat huolehtia maksan hyvinvoinnista. Maksa ja suolisto toimivat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Toisen jaksaminen heijastuu suoraan toisen toimintaan. Maksaa hellivä ruokavalio tukee vatsan tasapainoa ja hyvää ruoansulatusta ja saa sinut voimaan paremmin.
  • Vyötärölle on kertynyt rasvakudosta, jota ei millään tahdo saada pois – ei liikkumalla eikä kaloreita laskemalla. Keskivartalolle kertyvä rasva on aineenvaihdunnallisesti aktiivista kudosta, joka ruokkii itse itseään ja ylläpitää elimistössä hiljaista tulehdustilaa. Tulehdusta hillitsevä ruokavalio on tehokas työkalu viskeraalisen rasvakudoksen vähentämiseen. Tulehdusta hillitsevät toimet rauhoittavat myös ärtyvää suolta, joten positiivinen vaikutus ulottuu vielä paljon laajemmalle.

Kuvassa: hirssipuuroa höystettynä marjoilla, siemenillä ja maapähkinätahnalla. Riittävän kuitupitoinen ruokavalio on maksan hoitamisen perusta. Kuitu edistää suolen toimintaa ja estää ummetusta. Kun vatsa toimii säännöllisesti, maksan käsittelemät myrkyt ja haitta-aineet poistuvat elimistöstä.

Haluatko oppia aiheesta lisää?

Olen koonnut Tervehdyttävä Detox -verkkokurssille monipuolisen opetuspaketin maksan tervehdyttämisestä ja suoliston hoitamisesta.

Kurssin avulla kevennät, puhdistut ja hoikistut lempeästi ilman paastoa ja voimakkaita puhdistusreaktioita. Kurssi tarjoaa:

  • Runsaasti opetusmateriaalia: videoita, kirjallista aineistoa ja käytännön arkivinkkejä
  • Kurssitehtäviä, joiden avulla sisäistät oppimaasi ja teet pysyviä elämäntapamuutoksia
  • 50 vatsaystävällistä, maksaa tervehdyttävää reseptiä
  • Vuorovaikutteisen kurssialustan
  • Keskustelufoorumin (suljettu Facebook-ryhmä), jossa voit fiilistellä hyvän olon lisääntymistä ja jakaa kokemuksiasi muiden kurssilaisten kanssa.

Katso kurssin lisätiedot täältä, ilmoittaudu mukaan ja vie hyvinvointisi ihan uudelle tasolle!

♥ pauliina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

FACEBOOKISSA

Tilaa ilmainen uutiskirje ja pysy ajan tasalla!

Facebook
Twitter
YouTube
LinkedIn
Instagram